Barn med annat modersmål i förskolan

I en intressant norsk doktorsavhandling visar Gunhild Tomter Alstad hur förskolemiljön fungerar som arena för språkutveckling. Barn lär sig enkla begrepp parallellt med komplicerad språkanvändning i förskolan, eftersom lek och inlärning är så tätt sammanknutna. Det är väsentligt att vissa gånger skräddarsy språkarbetet efter de enskilda barnens behov och arbeta i liten grupp eller individuellt.… Fortsätt läsa Barn med annat modersmål i förskolan

SPRÅKLEK – Tre enkla lyssningslekar för de yngre barnen

Det kan inte nog betonas hur viktigt lyssnandet är för språkutvecklingen. Barnkulturen i vår tid är i hög grad styrd av synintryck. Därför är det ännu viktigare att särskilt stimulera hörselintrycken. Här kommer tips på tre klassiska, enkla ljudlekar som man kan göra tillsammans med barnen hemma eller i förskolan. 1) VATTENMUSIKFyll tre glas med… Fortsätt läsa SPRÅKLEK – Tre enkla lyssningslekar för de yngre barnen